Pages


salam blogger......

semester ni aku stdy pasal pengajian islam.....tapi lebih menyeluruh sikit.....kalau kat sekolah dulu aku belajar syariah islamiah......tapi aku terok sikit la...pemaleh dulu masa muda-muda....ponteng saja kelas.....tapi bila dah makin besar ni,baru nak sedaq yang bila usia makin tua ni,makin kita perlu semua ilmu ni......tambah pulak aku ni lelaki kan.......hancur rumah tangga bila dah kawen nanti.....hahahhah.....ceh,kelas syariah islamiah pon ponteng,jahat benooo...hahhah.....

tapi ari ni aku nak share pasal benda ni......rasa perlu kot untuk orang lelaki....tapi penting jugak untuk orang perempuan......supaya nanti depa sedar siap-siap sebelum hampa semua menempuh alam muda....sekarang remaja lagi....budak-budak lagi....dok maen cuit-cuit pompuan lagi.......hahhaha....



Di antara ciri-ciri utama yang dianjurkan dalam pemilihan jodoh ialah:

1. Yang beragama dan berakhlak mulia
Yang dimaksudkan dengan agama di sini ialah bukanlah agama Islam semata-mata tetapi menghayati prinsip-prinsip dalam agama Islam serta mempunyai akhlak dan perlakuan yang mulia.

2.Bersifat pengasih dan penyayang

Sebaik-baik wanita ialah mereka yang pengasih dan penyayang, mampu memberikan kasih sayang kepada suami dan anak-anak. Wanita yang kasar, pendendam dan pemarah tidak akan dapat menjadi seorang isteri yang baik dan mampu meneruskan hidup dengan suami dan kehidupan berumah tangga akan menjadi tidak selesa. Begitu juga dengan suami, mereka perlu bersifat pengasih dan penyayang serta pandai mendidik isteri dan anak-anak bersesuaian dengan keadaan.

3. Boleh melahirkan zuriat

Tujuan perkahwinan ialah untuk menyambung dan memperkembangkan zuriat. Maka, bakal suami dan isteri perlulah mampu dari segi zahir dan batin serta boleh memperkembangkan zuriat. Kehidupan tanpa anak-anak akan sunyi dan tidak bahagia.

4. Masih perawan
Yang dimaksudkan di sini ialah wanita yang bersih dan belum biasa mengenali permainan cinta lebih baik daripada janda yang telah biasa dengan permainan asmara kecuali pada keadaan tertentu.

5. Keturunan yang baik

Bukanlah di sini bermaksud keturunan bangsawan ataupun hartawan tetapi keturunan yang yang baik dari segi keagamaan, kecerdasan, kesihatan dan akhlak yang mulia.

6. Tiada jurang perbezaan yang besar

Seeloknya tidak ada jurang umur, status sosial, pendidikan yang terlalu besar antara calon suami dan isteri. Perbezaan yang jauh daripada aspek yang dinyatakan tadi akan menyukarkan lahirnya keserasian dan keharmonian dalam kehidupan berkeluarga. Oleh kerana itu beberapa mazhab mensyaratkan adanya kufu'(setaraf) antara calon suami dan isteri.


7. Bukan keluarga yang terdekat

Perkahwinan dengan keluarga yang terdekat seperti sepupu kurang digalakkan kerana ianya tidak dapat membina jaringan keluarga yang lebih luas. Sebaiknya, calon suami dan isteri datangnya daripada keluarga yang jauh seperti perumpamaan benih pokok jika dicantumkan dengan baka yang berlainan akan melahirkan baka yang baik. Antara hikmah perkahwinan dengan keluarga yang jauh ialah antaranya dapat melahirkan zuriat yang sihat sama seperti benih pokok itu tadi.


Hadis Nabi bila Rasulullah juga berpesan, maksudnya, “perempuan itu dikahwini dengan empat perkara, kecantikan, keturunan, harta dan agamanya. Maka, pilihlah yang beragama, nescaya tangan engkau akan subur (berkat/selamatlah kamu)..”.......




thus,semoga kita semua akan mendapat jodoh yang baek............gatai ngat aih.........hahahhahah.....

Labels:

2 Responses so far.

  1. semoga kita bertemu dgn insan spt ini...
    tp untuk mencari yg terbaik n sempurna, sempurna la kan diri kita dahulu..
    insyaallah...

  2. amen............
    trma kasih ustazah nurhasnatul

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...