Pages

salam blogger.......

sapa kuat clubbing???..........heheh.....sapa yang kuat clubbing tu bole la kot baca benda ni........heheh.....kes ni kes mari berdansa bersama mayat......betoi ka???

betoi la.....hehe...tapi xada la sampai lampu lip lap lip lap tu...dj pon xada la...........kalau cari memang xjumpa aih kat Malaysia ni....kes ni kes sambutan unutk orang mati dekat Madagaskar......heheh....jom baca jom.....



Famadihana merupakan tradisi penguburan orang Malagasi di Madagaskar. Mereka membawa mayat nenek moyang mereka dengan menggantikan kain kafan baru untuk dikuburkan kembali , kemudian menari dengan mayat-mayat di sekitar makam dengan diiringi alunan muzik.

Kebiasaan Famadihana dimulakan sejak abad ketujuh belas, hingga sekarang .Adat ini diberdasarkan pada sebuah keyakinan bahawa roh-roh orang mati akhirnya bergabung dengan dunia abadi setelah sempurnakan, lengkap tubuh dan upacara, yang mungkin memakan waktu bertahun-tahun. Di Madagaskar ini menjadi ritual rutin ,biasanya sekali setiap tujuh tahun, dan kebiasaan membawa bersama seluruh keluarga dalam perayaan kerabat. Upacara ini mahal, terutama kerana perbelanjaannya menyediakan makanan bagi sejumlah besar keluarga dan tetamu.


Amalan Famadihana semakin kurang diamalkan kerana permbelanjaan kafan sutera dari beberapa organisasi Kristian. Protestan Injil mencegah adat tersebut, meskipun Gereja Katolik menganggap Famadihana sebagai murni budaya berdasarkan. Sebagai salah seorang Malagasi menjelaskan kepada BBC, Ini penting sebagai cara kita menghormati orang mati. Ini juga merupakan peluang bagi semua ahli keluarga, dari seluruh negeri, untuk datang bersama-sama. Festival ini merupakan cara bagi rakyat dataran tinggi tengah bersatu dengan orang mati dan peluang untuk menghindari atau mengurangi rasa bersalah atau menyalahkan.

Famadihana juga diadakan untuk memberikan penghormatan kepada orang mati melalui pemindahan tulang ke tempat tinggal tetap. Keluarga menyimpat wang sepanjang tahun untuk merayakan festival ini. Makam pemakaman yang dibuka dengan hati-hati banyak dan dianggap untuk bertindak sebagai penghubung antara orang mati dan hidup. Kaum keluarga juga pergi ke kubur untuk melihat jenazah yang masih bersisa walaupun hanya tinggal rangka..

Festival ini juga terdiri dari korban haiwan dan berbagai bentuk perayaan tradisional. Daging binatang dibunuh dibahagikan di antara kerabat dan teman-teman. Ada lagu tradisional dan pertunjukan tarian yang dilakukan oleh anggota keluarga atau dari kegemaran si mati. Motif utama di sebalik festival ini adalah berasal dari kepercayaan masyarakat tempatan yang mati kembali kepada Allah dan lahir semula dalam keadaan yang bersih. Orang mati sangat dihormati didalam masyarakat tempatan kerana mereka dianggap berkaitan langsung dengan Allah.

macam biasa la,1 ja pesanan penulis,sesungguhnya sesudah mati itu xda dah aih hubungan antara si mati dengan org di dunia ni melainkan 3 perkara iaitu sedekah jariah,ilmu berfaedah dan doa anak soleh......xda aih tarian-tarian clubbing-clubbing semua tu...........heheh.......selamat beramal.......

1 Response so far.

  1. PEHHH.. APE KE GILE? Adat yg mlmpauiiii!! huhuhu..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...